Chcete začít programovat a naučit se vytvářet skvělé počítačové hry? Nevíte jak do toho? Zkuste vizuální programovací jazyk Scratch určený pro děti i dospělé začátečníky. Naučíte se základy a principy programování a snadno později přejděte na „profesionální“ programovací nástroje. S jeho pomocí se dají vytvářet jednoduché hry či různé animace. Vizuální programování znamená, že se nemusí psát žádný text, ale pracuje se s obrázky. Skládají se za sebe již předepsané příkazy. Scratch funguje podobně to jako puzzle. Jednotlivé kousky skládačky k sobě musí patřit a musí dávat smysl.
Pomocí programování úkolujeme počítač, aby plnil úlohy, které mu zadáme. Učíme jej tedy, aby nás poslouchal a my dané úkoly nemuseli dělat sami. Mohli bychom také říct, že programování je vytváření postupu, které vede k řešení dané úlohy. Jde o takzvaný proces algoritmizace dané úlohy. Vytváření algoritmů je v podstatě vymyšlení postupu.
V hodině informatiky ve 4. třídě jsme si vyzkoušeli dvě různá prostředí na pochopení základů programování. První prostředí s Elsou a Annou ze známé animované pohádky Ledové království bylo jednodušší. Děti zadávaly příkazy tak, aby Elsa s Annou vytvářely geometrické tvary. Ve druhém prostředí jsme se pustili i do trochu náročnějšího programování, a to ve Scratchi. Aby se nám programovalo dobře, bylo potřeba se nejprve v obou prostředích dobře zorientovat a vědět, kde co je. Že každé okénko k něčemu slouží, že je důležité a v programování hraje svou roli. Žáci naprogramovali obrázky, které se dle jejich příkazů rozpohybovaly.
Video: https://www.youtube.
Marcela Přibylová, Petra Podsedníková a programátoři ze 4. C