V uplynulém školním roce 2021/2022 se Česká školní inspekce mimo jiné zaměřovala také na problematiku hodnocení podpory pohybových dovedností a pohybových aktivit žáků základních a středních škol. Toto téma vnímá Česká školní inspekce dlouhodobě jako naléhavé. Česká republika trpí dlouhodobou, nyní více než třicetiletou, absencí relevantního zdroje informací o stavu tělesné zdatnosti žáků. Také v kontextu sledování dopadů pandemie nemoci covid-19 je pak důležité monitorovat vedle dopadů do znalostí a dovedností i rovinu tělesné zdatnosti žáků. Záměrem naopak není na základě získaných dat školy nebo jednotlivé žáky jakkoli hodnotit, ani ze získaných dat cokoli usuzovat o úrovni tělovýchovného vzdělávání ve školách. Cílem je získat relevantní data a informace o tělesné zdatnosti žáků pro následnou podporu pohybového a tělovýchovného vzdělávání v České republice a současně poskytnout školám vhodný nástroj k autonomním autoevaluačním aktivitám v oblasti pohybových dovedností.
Tělesná zdatnost žáků byla měřena prostřednictvím sady motorických testů podle metodiky, kterou pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo VICTORIA Vysokoškolské sportovní centrum Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Fakultou tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, Fakultou tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, Fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně a vybranými pracovišti dalších českých vysokých škol.
Na naší škole proběhlo testování ve středu 19. 10. 2022 (7. A, 7. B) a v pátek 21. 10. 2022 (7. C, 7. D).
Hlavními rozhodčími byli učitelé tělesné výchovy. Všem žákům patří pochvala za předvedené výkony v jednotlivých testech a za vzájemnou podporu a povzbuzování při jejich realizaci.
Největší poděkování si zaslouží vybrané žákyně ze tříd 9. A a 8. B, které velkou měrou v roli pomocných rozhodčích přispěly k hladkému a kvalitnímu průběhu, měření i zpracování výsledků celého testování.
Petr Konečný