Osvojování znalostí o nevidomých ve školním prostředí

V rámci naší školní výuky jsme v předchozích šesti školních dnech zorganizovali projektovou výuku, která nás zavedla do světa nevidomých a zrakově omezených. Cílem této výuky bylo nejen získat informace o životech těchto lidí, ale také sami si vyzkoušet každodenní aktivity s omezením zraku.

Projektové výuky se zúčastnily děti z MŠ Pražská, prvních tříd a tříd 5.-7. ročníku naší školy i Základní školy náměstí Republiky.

Na začátku projektu jsme se věnovali teoretické části a diskutovali jsme o různých zrakových postiženích a způsobech, jakými se nevidomí lidé vyrovnávají se světem kolem sebe.

Jedním z nejzajímavějších aspektů projektu bylo samotné vyzkoušení každodenních činností s omezením zraku. Žáci plnili teoretické i praktické úkoly, které simulovaly situace, s nimiž se mohou nevidomí setkat, například: komunikace v Braillově písmu, navigace bez zraku, zvládání každodenních úkolů jako je nakupování a placení, oblékání, ochutnávání jídla, i úkolů, ve kterých je třeba zbystřit ostatní smysly. Abychom simulovali přímý zážitek z toho, jaké je to žít s omezením, byly úkoly plněné v téměř absolutní tmě, za což chválíme především naše nejmenší.

Projektová výuka zaměřená na Mezinárodní den nevidomých nám přinesla nejen nové poznatky o nevidomých, ale také nám otevřela oči vůči výzvám, kterým čelí. Získané dovednosti nás povzbudily k větší empatii a porozumění pro lidi s omezením zraku.

Jarmila Olejníková a žáci 8. C, 9. A, 9. B