Již podruhé bude na naší škole v rámci výuky dějepisu v oblasti výuky moderních dějin realizován projekt „Příběhy našich sousedů“. Do projektu se pustíme v druhém pololetí s partou badatelů z 9. ročníku.
Žáci během realizace projektu mají možnost zachytit vzpomínky pamětníků z našeho regionu a publicisticky je zpracovat. Setkávají se s příslušníky starší generace, která jim má mnoho co předat. Události z dějin tak dostávají podobu konkrétního lidského příběhu a zkušeností a vzniká tolik potřebný pocit sounáležitosti napříč generacemi, ale také s místem, ve kterém žijeme.
Jejich úkolem je vyhledat a kontaktovat pamětníka a požádat jej o rozhovor. Následně zpracovat jeho životopis, připravit si otázky k rozhovoru, který nahrají a zpracují v některé formě výstupu (audio, video či jiné zpracování). Absolvují některý z workshopů na základě zaměření zpracování. Tato zkušenost bývá pro žáky obzvlášť zajímavá a atraktivní (nahrávání v rozhlase, práce s videem a animací atd.).
Při této činnosti zažívají a přímo poznávají smysluplnost své práce. Uvědomí si důležitost svého bádání v rámci zachování zkušeností dalším generacím. Učí se objektivně vnímat historické události v širším kontextu, hledat vzájemné souvislosti, určit příčiny a následky konkrétních událostí, či rozpoznat podmínky, za kterých ke konkrétním událostem dochází. Vzhledem k současnému dění doma i ve světě je velice žádoucí tyto příběhy uchovat jako bohatství, o které nesmíme přijít.
Mgr. Yvetta Krejčová