Vzdělání není pouze o učení se z knih, ale také o praktických zkušenostech a sdílení radosti s ostatními.
Žáci osmých a devátých ročníků se na dva dny stali učiteli a mladými vědci a v hodinách chemie a přírodopisu předávali znalosti mladším spolužákům.
Jedním z nejvýraznějších prvků programu byly chemické pokusy s plyny a ohněm. Žáci měli příležitost nejen sledovat, ale i si na vlastní kůži zkusit, jak se různé plyny chovají a jaké úžasné efekty mohou vzniknout. Zatímco modulace hlasu pomocí helia vyvolávala spíše veselí a pobavení, pokusy se suchým ledem fascinovaly a hořící plyny budily obrovský respekt.
V rámci fyzikálních pokusů mohli žáci zkoumat zákony přírody, gravitaci, elektřinu a další principy fyziky.
Velký ohlas měla i část biologická, především zkoumání anatomie orgánů. Někteří měli možnost poprvé pracovat s pinzetami a skalpely. Naučili se preparovat svaly a šlachy, podívali se na strukturu srdce, mozku a jazyka. Mikroskopování pak otevřelo bránu do světa mikroskopických organismů a struktur, které běžně nevidíme.
Jako odměnu za skvělou práci si žáci mohli vychutnat vlastnoručně vyrobenou zmrzlinu ze suchého ledu. Tato chvíle spojená s chuťovým zážitkem završila dny plné objevů a nových poznatků.
Za sebe musím říci, že se mi moc líbila možnost přenechat výuku žákům a i přesto, že bylo pár momentů, kdy se něco nepovedlo (něco až příliš hořelo, rozbilo se, přimrzlo), bylo mnohem více momentů, kdy jsem na žáky byla velmi pyšná. Kdybyste jen mohli vidět, s jakou energií předávali vědomosti a dovednosti mladším žákům.
Vlastně…můžete.
Jarmila Olejníková