Ještě nemáte svého AVATARA? Tak to jste úplně mimo smyčku. Nevíte, co je AVATAR? Je to virtuální postava, obrázek, který může mít Vaši podobu, Vaše typické rysy a může vyjadřovat i Vaše pocity. Může to být také postava úplně smyšlená, neexistující.
AVATAR = ZTĚLESNĚNÍ, VTĚLENÍ.
Jeho tvorba je poměrně jednoduchá, i když z počátku se možná trochu ztratíte. Stačí zadat v Google vyhledávači Avatar Maker, kliknete a jste tam. Zvolíte si pohlaví a ocitnete se v kreativní online aplikaci, jejíž ovládání je velice snadné.
My jsme s dětmi 4. ročníku spojili tuto tvorbu nejen s informatikou, ale začlenili jsme zcela přirozeně do tohoto tématu i ostatní předměty. Tentokrát ne matematiku, ale český jazyk a výtvarnou výchovu. Krásně nám toto téma navazovalo a prolínalo se těmito třemi předměty, aniž bychom to jakkoli vnímali. V českém jazyce jsme si nejprve objasnili pojem AVATAR a následně jsme popisovali sami sebe. Nejen náš vzhled, ale i naše pocity ze sebe sama. Jak se vidím já, co se mi na sobě líbí (i nelíbí). Poslechli jsme si názory ostatních a zjistili jsme, jak nás vidí a vnímají druzí.
Děti pracovaly se školními tablety a měly za úkol v této online aplikaci ztvárnit co nejvěrněji svoji podobu, hotový obrázek stáhnout, uložit a odeslat paní učitelce na e-mail. Ti, kteří rychle splnili úkol, tvořili podobu veřejně známých osob, například z naší školy. Všechny avatary, které během vyučování přišly do e-mailu, jsme vytiskli a děti hádaly, kdo se za nimi skrývá. Podařilo se nám uhodnout a identifikovat snad úplně všechny osoby, jak skvěle děti dokázaly vystihnout jednotlivé typické rysy sebe i druhých.
Vytištěné avatary jsme použili ještě ve výtvarné výchově. Seznámili jsme se s proporcemi lidského těla a pokusili se pomocí barevných papírů a lepidla vytvořit figuru k našemu obrázku. Děti měly za úkol obléci postavu podle své fantazie. Hotové výkresy jsme digitalizovali. Vyfotili jsme je, přenesli je přes fotoaparát do počítače paní učitelky, kde jsme je ještě v programu PhotoScape upravili.
Výsledkem jsou autorské originální designové obrázky v digitální podobě, které dokázaly vytvořit samy děti. Tím, že je máme uloženy v počítači, můžeme s nimi libovolně dále ještě pracovat a využít je ještě třeba k tvorbě komiksů v další mobilní aplikaci. Ale to třeba příště. Moc nás to bavilo!
Marcela Přibylová, děti ze 4. A,B,C, paní asistentky Petra Podsedníková a Lenka Šťavová